بِل‌بوی

بل‌بوی پلتفرم ارائه خدمات به مالکین اقامتگاه‌ها و مسافران است که تمرکز خود را بر روی اقامتگاه ویلایی قرار داده است.

bellboy

ایده‌ای به ذهن شما وارد می‌شود و مانند یک ویروس، تمام توجه شما را به خود جلب می‌کند. مدام در ذهن خود آن را بزرگ می‌نمایید. کم کم موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی جذابی را در امتداد آن تصور کرده و در اولین فرصت آن را با یکی از دوستان خود در میان می‌گذارید. برای حرکت به سمت آن شروع به تحقیق می‌کنید و اگر همه نشانه‌ها خوب ظاهر شوند، برای راه‌اندازی آن اقدام می‌کنید. 

حالا ذهن مشتری ما، با مشاهده مکرر مشکلات موجود در روزها‌یی که مسافران در یک ویلا سپری می‌کنند، به ایده بِل‌بوی رسیده است! زنگ پذیرش هتل‌ها را دیده‌اید؟ همین زنگ 🛎️ روی میز پیشخوان! به خدمتکاری که در پی زنگ و خواسته شما در پیشخوان حاضر می‌شود bellboy می‌گویند.

به طور خلاصه، بِل‌بوی، پلتفرم ارائه خدمات به مالکین اقامتگاه‌ها و مسافران است که در گام نخست تمرکز خود را بر روی اقامتگاه ویلایی قرار داده است. با اقتضائات و مسائل ویلاهای خارج از شهر، پروژه بدین شرح تعریف شد:
طراحی و توسعه یک پلتفرم دیجیتال برای ارائه خدمات میزبانی به مالکین اقامتگاه‌ها (مانند نظافت داخلی و خارجی، روم سرویس، خدمات میزبانی و تحویل به مسافر و …)
و همچنین ارائه سرویس‌های لازم به مسافران در حین سفر (مانند نظافت مجدد و تأمین نیازها و لوازم ضروری)

در یاری تحقیقات کسب و کار

چالش همیشگی ما بخصوص در ایده‌های توسعه‌ نیافته، عدم تحقیقات کسب و کار است. مشتریان معمولا ایده خود را با یک تحقیقات میدانی ساده و ممزوج با حدس و گمان‌های شخصی به دست ما می‌سپارند و توقع دارند طراح محصول بتواند همه کاستی‌های آن‌ها را حل کند. بدتر از این، وضعیتی است که پروژه را با جمع‌آوری یک تیم فنی توسعه‌دهنده آغاز کرده‌اند و در اولین تماس تلفنی به ما می‌گویند وقت زیادی نداریم و باید طر‌ح‌ها به دست تیم فنی برسد تا کار بیش از این معطل نماند و هزینه‌ها هدر نروند! 

BELLBOY 01

در پروژه بل‌بوی ایده‌های اجرایی متعدد و پراکنده بود و کارفرما به طور جدی قصد راه‌اندازی همه آن‌ها را در حد امکان داشت ولی نمی‌دانست چطور و با چه نظم و برنامه‌ای. 

ما برای نظم دادن به ایده‌ها و فاصله گرفتن از توهمات به واقعیت ممکن و مفید، تصمیم گرفتیم برای پروژه یک سند «دامنه پروژه» تولید کنیم. در این صورت، قبل از شروع طراحی، هم تحقیقاتی درباره کسب و کار خواهیم داشت و هم محدوده ایده‌های قابل پیاده‌سازی را مشخص می‌کنیم. به واقع این وظیفه اصلی تیم طراحی محصول و برند نیست! ولی ما به خوبی تجربه‌ کرده‌ایم که با نادیده‌گرفتن این نواقص، مسائل در دراز مدت حل نمی‌شوند و دیر یا زود دودش در چشم همه می‌رود.

با تکمیل سند دامنه پروژه، متوجه شدیم که با محدودیت منابع مالی و انسانی و با نگاه به ظرفیت‌های بازار، می‌بایست چه مسیری را پیش روی خود قرار دهیم و وارد چه مسیرهایی نشویم.

در سال‌های اخیر، ما یک رویکرد کار از راه دور را توسعه داده‌ایم که با مشارکت موفقیت‌آمیز بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها تقویت شده است . تیم فنی بل‌بوی مانند نیوا توزیع شده است. ما در جلسات آنلاین با مشارکت اعضايی از تهران، مشهد و قم، صفر تا صد پروژه را برنامه‌ریزی و اجرا و ارائه کردیم. نتایج پیشرفت کار و خروجی‌های طراحی در سرویس فیگما به صورت منظم ارائه می‌شد و در نتیجه فرصت کافی را برای طرفین فراهم می‌آورد تا برای بررسی‌های مجدد و اصلاحات بهتر اقدام کنند.

پژوهش دیزاین

در این پلتفرم، در یک سمت مسافر را داریم و در سمت دیگر مالک اقامتگاه. با توجه به تحقیقات اولیه و بررسی های نهایی، بیانیه مسئله را از هر طرف بیان کردیم و مسائل دیگر در کنار آن بدست آمد.

مسئله اصلی چیست؟

  1. مالک یک ویلا که درباره زمان‌بندی، کیفیت خدمات نظافتی و خدمات میزبانی نگران است، نیاز دارد ویلای خود را برای استفاده شخصی و اجاره به مسافران تمیز و آماده نگه دارد، اما با محدودیت زمانی و عدم دسترسی به خدمات نظافت و میزبانی قابل اعتماد و با کیفیت مواجه است.

  2. یک مسافر که در طول اقامت خود در ویلای اجاره‌ای درباره تمیزی و فراهم بودن نیازهای خود نگران است، نیاز دارد که حین سفر به خدمات نظافت مجدد و تامین نیازها، لوازم ضروری و تامین مواد غذایی به راحتی دسترسی داشته باشد، اما با محدودیت دسترسی به این خدمات در محل مواجه است.

لیست همه مسائل آماده شد:

1. مشکلات موجود در ارائه خدمات میزبانی

  • نظافت داخلی و خارجی ویلاها به صورت منظم و با کیفیت مطلوب انجام نمی‌شود.
  • مشکلات در روند ورود و خروج مسافران و تسلیم و تحویل ویلاها.
  • کنترل ناکارآمد بر روی تجهیزات اقامتگاه‌ها.
  • مشکلات در تامین کالاهای مورد نیاز مسافران مانند لوازم خوراکی، بهداشتی و …

2. نیازهای مسافران در حین اقامت

  • نیاز به خدمات نظافت مجدد در طول اقامت به صورت دوره‌ای.
  • تأمین نیازهای ضروری مانند آب، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و …
  • ارائه خدمات ويژه و خاص جهت خلق تجربه منحصر بفرد در مدت زمان اقامت خود

3. مدیریت ویلا برای استفاده شخصی یا اجاره

  • مشکلات در مدیریت و نظارت بر خدمات میزبانی برای اجاره به مسافران.
  • نیاز به سیستم‌هایی برای مدیریت آسان و افزایش بهره‌وری در استفاده شخصی یا اجاره ویلاها.

4. بهبود رفاه و سلامت اقامتگاه‌ها

  • ارتقاء استانداردهای بهداشتی و امنیتی در اقامتگاه‌ها.
  • بهبود فرآیندها و خدمات بهداشتی، افزایش امنیت و راحتی مسافران.

5. پشتیبانی و بهبود تجربه کاربری

  • پیاده‌سازی مکانیزم‌های بازخورد و پشتیبانی برای افزایش رضایت مشتریان و بهبود کیفیت خدمات.

اهداف اصلی را مشخص می‌کنیم

بهبود دسترسی به خدمات میزبانی برای مالکین ویلا

بهبود تجربه مسافران در حین اقامت

افزایش رفاه و سلامت اقامتگاه‌ها

آغاز پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات حول مسائل و اهداف

طراحی سؤالات درست، همه چیز است! متاسفانه پژوهشگران دیزاین به این موضوع توجه کافی نمی‌کنند. سوالات دقیقی نمی‌پرسند یا زمان لازم را صرف تحقیق نمی‌کنند.

در طول پژوهش، از نظرسنجی انبوه تا مصاحبه‌های کیفی و مطالعات موردی، برای جمع‌آوری اطلاعات بهره بردیم و در نتیجه، تحلیل‌های خوبی در این زمینه آماده شد. چند نمونه از نتایج آماری:

BELLBOY6
BELLBOY7
BELLBOY2
BELLBOY3
BELLBOY4
BELLBOY5

طراحی تجربه کاربری

در این مرحله اطلاعات کافی برای طراحی منطقی و تجربه کاربری فراهم است. ما به دنبال راه حلی آسان و سریع برای مسائل مذکور هستیم. راه حلی که بخشی از آن به صورت یک رابط کاربری مجسم خواهد شد.

پرسونای مسافرین و مالکین

BELLBOY8

نقشه همدلی با مالکین و مسافرین

BELLBOY9

نمودار همبستگی

BELLBOY10

و در نهایت، نقشه سفر کاربر پیش روی ماست

BELLBOY11

طراحی دیاگرام فرآیندها

در این مرحله، اجمالا می‌دانیم که پاسخ ما به مسائل کاربران هدف، چیست. گام بعد، طراحی فرایند‌های این راه‌حل‌هاست. طراحی دیاگرام فرایند‌ها، منجر به تولید یک سند شفاف و با کارایی بسیار بالا می‌شود. معمولا این کار را تیم طراحی انجام نمی‌دهد و جزو تحلیل‌های تیم فنی است. اما به صورت اصولی و حرفه‌ای، اگر فرایندها در همین مرحله توسط تیم دیزاین آماده شود، مانع بزرگی از مقابل تیم فنی در چالش‌های معماری برطرف خواهد شد و فهم طرفین از آنچه در پس‌زمینه سیستم اتفاق می‌افتاد، یکسان می‌شود. این پروژه ۶ فرایند پیچیده و اصلی دارد.

BELLBOY12

برندسازی

ما چه ارزش‌هایی خلق می‌کنیم و کدام یک‌ اصلی است؟

براساس تحلیل نیازها و اهداف پروژه بل‌بوی تمامی ارزش‌های که مستقیماً به مسئله‌ها و اهداف اصلی پلتفرم اشاره دارند، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت که در نهایت ارزش اصلی بدست آمد:

اقامت راحت و مطمئن برای همه
line 6

این ارزش اصلی نشان‌دهنده تعهد ما به ارائه خدمات میزبانی و نظافتی با بالاترین استانداردهای کیفیت و اعتماد است. ما تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تمامی کاربران، چه مالکین ویلا و چه مسافران، از تجربه‌ای بی‌نقص و راحت برخوردار باشند. خدمات ما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی آسان و استفاده ساده از آن‌ها را برای همه ممکن سازد.

ما بهبود مستمر استانداردهای بهداشتی و امنیتی اقامتگاه‌ها را به عنوان بخشی از تعهد خود به رفاه و سلامت کاربران در نظر می‌گیریم و راهکارهای کارآمدی را برای مدیریت بهینه خدمات میزبانی ارائه می‌دهیم. هدف ما ایجاد تجربه‌ای رضایت‌بخش و قابل اعتماد است که نیازهای کاربران را به بهترین شکل ممکن برآورده سازد.

همچنین ارزشی‌های فرعی مبتنی بر این ارزش اصلی، بدست آمد:

  • ضمانت کیفیت
  • دسترسی و سهولت استفاده
  • تجربه کاربری ممتاز
  • رفاه و سلامت
  • مدیریت بهینه

حالا با اطمینان جایگاه منحصر بفرد برند به رشته تحریر درآوردیم

چه چیز: تنها پلتفرم آنلاین خدمات متمرکز در مناطق ویلایی ایران

چگونه: که خدمات جامع اقامتگاهی شامل نظافت، میزبانی، و مدیریت بهینه اقامتگاه‌ها را ارائه می‌دهد.

چه کسی: برای مالکین ویلاها و مسافران

کجا: در *****

چه وقت: در طول *****

لحن و شخصیت برند

برند بل‌بوی با توجه به خدمات و ویژگی‌های خاصی که ارائه می‌دهد، به آرک‌تایپ “مراقب” (Caregiver) نزدیک است. این آرک‌تایپ به برندهایی اطلاق می‌شود که بر مراقبت، پشتیبانی و ارائه خدمات کمک‌کننده تمرکز دارند.

کپی رایتینگ شعارها و توصیفات

معمولا اولین کلمات توصیفی، اصلی‌ترین نقش در انتقال مفاهیم هستند. البته محل مواجهه کاربر با صفحات محصول یا تبلیغات مجازی، اقتضای خاص خودش را دارد. به عنوان مثال وقتی عنوان و نشان برند در ابتدا یا انتهای یک ویدئوی تبلغاتی به نمایش درمی‌آید، از شعار اصلی استفاده می‌کنیم:

همیشه همراه، همیشه پشتیبان
With You All the Way
line 6

استفاده از کلمه «همیشه همراه» نشان می‌دهد که برند در هر شرایطی کنار مشتریان خود است. این امر به تقویت احساس امنیت و اعتماد مشتریان کمک می‌کند، چرا که آن‌ها مطمئن می‌شوند که در هر زمان و مکان، حمایت برند را دارند. بخش «همیشه پشتیبان» از شعار، بر ارائه خدمات پشتیبانی و کمک‌رسانی مداوم تأکید دارد. این پیام به مخاطبان اطمینان می‌دهد که برند نه تنها در هنگام استفاده از خدمات، بلکه پس از آن نیز به رفع نیازها و مشکلات آن‌ها متعهد است.

اما برای یک صفحه لندینگ، لازم است کلماتی دقیق و مشخص، حول مزیت اصلی محصول، آماده شلیک به ذهن کم‌حوصله و عجول مخاطب باشند. از لحظه نخست، حداکثر ۵ ثانیه فرصت داریم و ما برای این زمان به این محتوا رسیدیم:

تجربه‌ای شگفت‌انگیز در اقامت ویلا
line 6
بِل‌بوی با خدمات متمرکز در مناطق ویلایی تجربه‌ای متفاوت برای میزبان و میهمان می‌سازد

ویرایش های متعددی را پشت سر گذاشتیم تا به همین جملات ساده برسیم. می‌توانیم اجمالا به این نکات اشاره کنیم:

  • شروع سخن با ادعایی قدرتمند
  • اشاره به موضوع اصلی «اقامت ویلا»
  • استفاده از «نام برند» در جمله دوم
  • استفاده از کلمه «خدمات» برای توصیف جنس محصول
  • استفاده از «متمرکز در مناطق ویلایی» برای جداسازی از سرویس‌های مشابه در ذهن مخاطب
  • استفاده از عبارت «تجربه‌ای متفاوت می‌سازد» برای تاکید بر عبارت اول و تعلیق مخاطب
  • اشاره به هر دو مخاطب هدف: میزبان و میهمان

و حالا مجازیم به سراغ طراحی هویت بصری برویم

کلمه بل‌بوی به تنهایی پر از ابهام است و مخاطب ایرانی نمی‌تواند به آسانی در اولین دیدار آن را هضم کند. بنابراین نشان و هویت بصری آن لازم است جبران این ابهام را با حداکثر توان برعهده بگیرد. در گام اول نشان بل‌بوی می‌بایست واضح و روشن باشد. همان زنگ! ما در این شکی نداشتیم و هر ایده دیگری را مضر دانستیم. حتی با این ریسک که انتخاب زنگ برای این برند یک انتخاب ساده و دم دستی است و ما را متهم به عدم خلاقیت می‌کند! اما آنچه که در دیزاین اهمیت دارد، همراهی کامل مخاطب با ارزش‌ها و اهداف برند است و این نتیجه ارزشمند می‌بایست به آسانی و خالی از هر ریسک احتمالی حاصل شود.

 

با این حال، فرایند حرفه‌ای را در پیش گرفتیم و تمامی مفاهیم مرتبط را جمع‌آوری کردیم. اگر چه مسائل، اهداف و اسناد تجربه کاربری بسیار کمک‌کننده‌ است اما درست در همین نقطه، تجربه و عمق نگاه دیزاینر در رسیدن به یک تصمیم قوی نقش اصلی را ایفا می‌کند. هر انتخابی در این لحظه، بسیار تعیین کننده است. 

BELLBOY13

نماد زنگ هتل (Hotel Bell) و خدمت دهنده (Bellboy) به قدری واضح و در اولویت هستند که به سختی جایی برای نمادهای دیگر باقی ‌می‌ماند. از طرفی به سادگی منتقل‌کننده موضوع کسب و کار است. در اولویت بعد نماد ویلا (خانه) و نماد ضمانت کیفیت، قرار می‌گیرند.

بیش از ۶۰ نسخه برای نشان (Logo) طراحی شد

Animation 01

نشان منتخب:

BELLBOY14

در این نسخه، تمرکز بر روی نماد زنگ است. نمای انسانی بلبوی، در مینیمال‌ترین شکل خود به آن اضافه شده تا تشخیص نماد زنگ آسان‌تر انجام شود.

BELLBOY15

نماد زنگ در این نسخه، پایه دو خطی دارد که در شناسایی نماد زنگ هتل تأثیر بیشتری دارد.

BELLBOY16

دو خط مورب و دو نقطه زیر آن، به نمایندگی از دو حرف ب، انعکاسی از نام بل‌بوی است.

BELLBOY17

بیش از ۴۰ نسخه برای نامواره (Logotype) طراحی شد

Animation 02

نامواره منتخب:

این نسخه سادگی و خوانایی بالایی دارد. غیرکلیشه‌ای و نوآورانه است. نمادی از زنگ و دو خط زیر آن به خوبی در نشان جای گرفته است. کسره زیر حرف ب برای خوانایی بهتر بسیار لازم است. این نسخه بدون رنگ اضافه و خطوط ارتعاش، هم به تنهایی زیبا و مینیمال است و هم در کنار نشان به خوبی زوج می‌شود.

BELLBOY19
Animation 03

طراحی رابط کاربری

با وجود برندبوک و طراحی تجربه کاربری، رابط کاربری پتانسیل بروز بهترین نسخه‌ خودش را دارد. جایی که استودیو نیوا مزیت خود را در طراحی «اختصاصی» به نمایش می‌گذارد.

1120
Animation 05
Animation 04
Animation 06

بیش از ۹۰ درصد مخاطبین هدف، کاربر موبایلی هستند. بنابراین پروژه بر پایه سایز موبایل (Mobile First) طراحی و سپس نسخه‌های تبلت و دسکتاپ اضافه شد.

Animation 07
1122

پیاده‌سازی قالب

همان طور که در صفحه طراحی محصول نوشته‌ایم:
«به دلیل تمرکز استودیو نیوا بر روی فرایند طراحی، معمولاً پذیرش سفارش کامل برنامه‌نویسی یک پروژه ممکن نیست. اما به دلیل اهمیت بالای مطابقت دقیق صفحات طراحی شده با قالب Html، پیاده‌سازی قالب استاتیک در فرانت اِند را از ابتدا جزو شروط پذیرش پروژه می‌کنیم. به خصوص بعد از تجربه‌های تخل فراوان در واگذاری این بخش به تیم فنی کارفرما. این مرحله به نفع طرفین است و بخشی از بار تیم فنی را برمی‌دارد.»

در این پروژه نیز خوشبختانه به نیوا اعتماد شد و از ابتدای همکاری، پیاده‌سازی قالب را به وظایف خود اضافه کردیم. نتیجه عالی بود! مطابقت ۹۹ درصدی قالب با تصاویر رابط کاربری در هر سه سایز دسکتاپ، تبلت و موبایل.